Het jongerenwerk is veel aanwezig op school, een goede plek om met jongeren – en soms ook hun ouders – in contact te komen. Bovendien heeft samenwerking met docenten en onderwijzers veel meerwaarde. Scholen bieden zo het jongerenwerk een uitstekende basis voor signalering. Dat helpt bij het kiezen van thema’s van voorlichtingsprojecten en bij het onderkennen van ongewenst gedrag. Het helpt ook om in contact te komen met jongeren die het tijdelijk wat moeilijker hebben en die extra ondersteuning kunnen gebruiken.
Tekst: Frans Huber
Het JIP
Sinds vorig jaar is het jongerenwerk dagelijks aanwezig op het vmbo bij KWC en Lek&Linge. Op iedere school 4 dagen in de week, 6 uur per dag. Jongerenwerker Geahir: “We hebben daar een eigen uitvalsbasis, het JIP, het Jongeren Informatie Punt. Ik deed elders al veel ervaring op met deze manier van werken. Leerlingen kunnen hier terecht met vragen en zorgen. Voor meiden is onze collega Esther aanwezig. We lopen rond tijdens pauzes en gaan in gesprek met jongerengroepjes.
De samenwerking met docenten is erg vruchtbaar. We krijgen van hen suggesties en informatie. Soms bijvoorbeeld over pestgedrag. Wij maken dan contact met de betreffende leerlingen en nodigen ze uit voor gesprek buiten de school. In dat gesprek proberen we verbinding te maken of spreken juist de verschillen uit, waardoor pestgedrag kan stoppen. Een enkele keer besluit school dat het pestgedrag leidt tot schorsing. We vragen dan de betreffende leerlingen om tijdens de schorsing te assisteren bij onze activiteiten. Zo maken ze zich nuttig en wordt mogelijk hun blik verruimd.”
“We geven vanuit het JIP ook voorlichting in de klas en haken daarbij aan op de actualiteit van jongeren. Bijvoorbeeld over de rol van influencers op sociale media, over pesten en over sexting, intimiteit en seksualiteit. Samen met Iriszorg informeren we jongeren over verslavingsrisico’s: over vaping en drugsgebruik en sinds kort ook over het gebruik van ‘snus’, zakjes met een hoog nicotinegehalte die onder de bovenlip worden gedragen, zeer verslavend. In december richten we ons vooral op het thema vuurwerk.”
Steeds preventiever
“Preventie vormt altijd de basis van ons werk”, zegt teammanager Jaimy. “We zien dat de leeftijd van jongeren met ondersteuningsvragen verlaagt. Daarom zijn we nu ook op de basisschool aanwezig met ‘KEI’ (kinderwerk en informatiepunt) Dit heeft grote voordelen: als kinderen vroegtijdig bij ons in beeld komen kennen we ze, wanneer we ze later in het voortgezet onderwijs tegenkomen. Daardoor signaleren we sneller als er sprake is van zorgelijke gedragsveranderingen in een eerdere levensfase. En doordat de jongere doelgroep al bekend is met de jongerenwerkers is er al een basis gelegd voor een vertrouwensband waardoor wij de jongeren gemakkelijker kunnen ondersteunen in de volgende levensfase. Bovendien leren hun ouders ons op het basisonderwijs meestal ook kennen. Daardoor is het voor hen gemakkelijker om later tijdens het voortgezet onderwijs naar ons toe te komen als er zorgen zijn over hun kind. En ze staan voor ons open wanneer wij ze daarover benaderen.
Wat dat betreft zijn we heel blij met de taal-speelgroepen die we nu sinds een jaar doen met de Brede School Oost, bedoeld voor kinderen die voor taal een extra steuntje in de rug nodig hebben. Uit vroegere ervaring weten we dat dit werk niet alleen nu heilzaam is voor de kinderen maar ook straks op het voortgezet onderwijs vruchten afwerpt.”
Maatschappelijke activering
Jaimy: “Naast preventief werken is een belangrijk doel van ons werk maatschappelijke activering: jongeren motiveren om zich medeverantwoordelijk te voelen voor de samenleving en ze voor te bereiden op een actieve deelname. Een belangrijk project dat hierop aansluit is Speaking Minds.”
Speaking Minds
Geahir: “We doen dit project in het voortgezet onderwijs samen met Save the Children. Het gaat over de vraag ‘hoe kunnen wij als jongeren ons opgroeien en onze ontwikkeling binnen Culemborg beter en leuker maken’. Ook een belangrijk onderwerp voor de gemeente. Een klas werkt er een hele week aan, op school, in het gemeentehuis en in de wijken. Leerlingen leren hoe het werkt in een gemeente en hoe zij inspraak kunnen hebben op hun leefomgeving. Daarnaast doen ze zelfonderzoek naar ieders kwaliteiten voor dit project en krijgen interviewtraining, gevolgd door interviews met professionals die belangrijk zijn voor jongerenwelzijn. Ook doen ze onderzoek in de wijken naar factoren die van invloed zijn op leefbaarheid. Afsluitend stellen de leerlingen adviezen op voor de gemeente die ze presenteren in de raadszaal. Aanwezig zijn dan professionals, ambtenaren, schooldirectie en ouders.” Jongerenwerker Mike: “Het is bijzonder om te zien hoe de leerlingen groeien in deze week. In het begin zijn ze heel timide en bij de presentatie zelfverzekerd, met de borst vooruit”. Geahir: “Het project heeft veel impact. We zijn met de uitwerking ervan voorloper in Nederland. Er wordt ons vaak om advies gevraagd door andere organisaties.”
Young Leaders
Een ander belangrijk project van jongerenwerk ElkWelzijn dat gaat over maatschappelijke activering is dat van de ‘Young Leaders’: een groepsprogramma dat jongeren weerbaarder maakt en tegelijkertijd jonge ‘leiders’ ontwikkelt die zich willen inzetten voor hun omgeving zoals school of buurt. Deelnemers aan dit programma leren in een training van 7-10 weken hoe ze met anderen in contact kunnen komen en activiteiten kunnen ontwikkelen. Ze kunnen uitgroeien tot rolmodellen: voorbeelden zijn voor andere jongeren.
Geahir: “Maatschappelijke activering van jongeren heeft effect. In ons werk stimuleren we de jongere om zelf actief te zijn, meedoen betekent voor de jongeren dat zij (mede)producent zijn van de activiteiten. Het gebeurt steeds vaker dat jongeren zelf activiteiten organiseren, voor zichzelf maar ook in buurten en in gesprek met buurtbewoners. Zoals in Achter de Poort en aan de Parklaan.”
Dit is het tweede artikel van een serie van drie over het jongerenwerk van ElkWelzijn. Het eerste stuk gaat in op preventie en de diversiteit van het werk.
Op de hoogte blijven van nieuws? We sturen 1x per maand een nieuwsbrief. Meld je aan.