Een tas voor contact

Jaarlijks ontvangen in de gemeente Culemborg zo’n 880 personen een bijstandsuitkering (+110 in de AOW leeftijd). Een groot deel van deze groep wordt begeleid door de werkcoaches van Werkzaak Rivierenland. De gemeente is zelf verantwoordelijk voor de begeleiding van de mensen met de allergrootste afstand tot de arbeidsmarkt. Dit gebeurt vanuit het Leerhuis Culemborg. Om in Coronatijd in contact te blijven met deze kwetsbare groep bedachten zij een tasjesactie. Burgemeester Gerdo van Grootheest en wethouder Sascha Baggerman gingen mee op pad om enkele tasjes uit te reiken.

Basisvaardigheden

Het Leerhuis is een centrum voor basisvaardigheden. Iedereen die in Culemborg woont en wil werken aan het verbeteren van de Nederlandse taal, rekenen, rondkomen of digitale vaardigheden kan op wijkcentrum de Salaamander terecht. Ook om meer te weten te komen over gezondheid, opvoeding en (vrijwilligers)werk ben je bij het Leerhuis aan het juiste adres. Buiten Corona nemen wekelijks zo’n 120 mensen 2 tot 3 keer per week deel aan activiteiten van het Leerhuis.

Maatwerk

Coördinator van het Leerhuis en Participatiecoach Jolanda Slobbe (ElkWelzijn) zegt: “We werken in het Leerhuis vraaggericht en op maat. We kijken naar de wensen van de deelnemers op het moment dat zij bij ons binnen komen. Klanten met een uitkering zijn vaak teleurgesteld in het systeem als ze naar ons worden overgedragen. Ze hebben meerdere begeleiders gehad, hebben het gevoel van alles te moeten of zijn teleurgesteld in zichzelf of hun situatie. Wij kiezen daarom voor een andere aanpak. We zoeken met de klant naar zijn/haar behoefte en naar waar nog energie en motivatie zit. We zoeken samen naar wat wél kan.”

Diverse problematiek

Het maken van kleine stappen vooruit kost tijd, maar er is dan ook veel aan de hand in het leven van de klant. “Vaak gaat het om een situatie waarin zowel lichamelijke als psychische klachten spelen en dat in combinatie met bijvoorbeeld schulden, huisvestingsproblematiek of huiselijk geweld. Regelmatig is het nodig eerst de juiste hulp in te schakelen en wat rust te bieden voordat iemand er aan toe is om een volgende stap te nemen.”   

Zelf zien hoe het gaat

Het is een zware tijd voor iedereen. Maar zeker ook voor de klanten en deelnemers die begeleid worden door het Leerhuis. Omdat veel mensen niet digitaal vaardig zijn of de taal niet goed machtig zijn is het lastig contact met de mensen te onderhouden. Na veel bellen, appen en videobellen is het tijd om de mensen weer eens live te zien. “We hoorden steeds meer signalen dat mensen het zwaar hebben, dat zij zich eenzaam voelen en er thuis in gezinnen spanningen ontstaan. Daarom hebben wij voor alle deelnemers en klanten die door ons begeleid worden een educatief tasje samengesteld. Zo kunnen zij thuis blijven werken aan alle vaardigheden waarvoor ze normaal naar het Leerhuis komen. Op deze manier kunnen we zelf zien hoe het met hen gaat en willen we hen een hart onder de riem steken.”  

Wil je meer weten over wat het Leerhuis voor jou kan betekenen? Kijk op de website voor meer informatie. 

.

Deel dit bericht

Bekijk onze andere berichten

ElkWelzijn verwelkomt stagiaires

ElkWelzijn Culemborg gaat nog meer werk maken van het begeleiden en opleiden van stagiaires. Er is nu een stagecoördinator met het accent op welzijnswerk voor