Ook in BonVie: hulp bij gebruik van computer, tablet of telefoon

In de activiteitenruimte van BonVie aan de Admiraalvlinderlaan 2 bent u op maandagochtend tussen 10.00 en 12.00 uur van harte welkom wanneer het even niet goed lukt met uw computer. Of met uw tablet of telefoon. Johan van Schaik, vaak samen met Rob Rapati, helpen u graag. 

Tekst en foto: Frans Huber

Deze digitale inloop is voor mensen die wonen in Culemborg West een belangrijke aanvulling op het aanbod in buurtcentrum Bolderburen dat al meer dan drie jaar bestaat. Daar is het Rob Rapati die u ontvangt, zo nodig vergezeld door Johan van Schaik, op donderdag van 10.00 tot 12.00 uur. Inwoners van Parijsch en omgeving hoeven dus niet ver van huis voor digitale ondersteuning op de maandag- of donderdagmorgen.

Het spreekuur in BonVie bestond al langere tijd maar heeft noodgedwongen twee maanden stilgelegen doordat in deze periode geen wifi beschikbaar was. Gelukkig is dit euvel inmiddels verholpen en is iedereen weer welkom! Johan en Rob zijn daarnaast ook buiten het spreekuur bereikbaar via WhatsApp op telefoonnummer 06-87 98 45 33.

Veel 60-plussers

Johan: “Het zijn vooral 60-plussers die op het spreekuur komen, meer vrouwen dan mannen. Maar grappig is dat toch ook wel jongeren met vragen naar ons toekomen. Regelmatig zijn bezoekers wat oudere dames van wie de partner is weggevallen. Dan horen we nog wel eens de opmerking ‘dat deed mijn man altijd’. En mensen die hier komen koffiedrinken, schuiven ook wel bij ons aan. Vaak gaat het om vragen die met bankieren te maken hebben. Soms zijn mensen wachtwoorden of pincodes van hun apparaat kwijt. Of we daarmee kunnen helpen hangt af van hoe de beveiliging op het betreffende apparaat is geregeld.”

“Veiligheid en privacy op het internet is eveneens een belangrijk aandachtspunt. En ook: het organiseren en terugvinden van documenten, foto’s of apps. Rob: “We zien een duidelijke verschuiving, vergeleken met een paar jaar geleden. Toen gingen veel vragen over Digid en over het gebruik van WhatsApp. Dat was ten tijde van de coronapandemie toen Digid veel werd gebruikt in verband met de corona-apps. En WhatsApp was erg belangrijk voor de contacten op afstand. Veel mensen hebben toen geleerd om met deze beide apps om te gaan. Dat is echte winst.”

Een ervaren duo

Rob en Johan kennen elkaar al lange tijd, ze komen beiden uit Utrecht waar ze jaren als vrijwilligers computercursussen hebben gegeven naast individuele ondersteuning. En ook in Culemborg hebben ze een goede staat van dienst opgebouwd. Een belangrijke ervaring was voor hen de digitalisering van het parkeren in de stad: “Ruim een jaar geleden heeft Culemborg een digitale versie van de parkeerkaarten ingevoerd in de zones waar betaald parkeren geldt. Voor veel ouderen was het lastig om met dit digitale systeem te werken. Wij hebben toen -in nauwe samenwerking met de gemeente- vanuit ons Bolderburen-spreekuur ondersteuning gegeven aan de mensen. Op zulke momenten ervaar je weer hoe belangrijk en nodig deze hulp is. Dat geeft heel veel voldoening.”

Deel dit bericht

Bekijk onze andere berichten

65 schoolspullenpassen uitgedeeld

SchuldHulpMaatje en ElkWelzijn hebben ook dit jaar weer school spullenpassen aangeboden aan juffen en meesters van groep 8. De passen zijn voor kinderen van ouders