Vrijwilligerswerk bij de formulierenbrigade: puzzelen en alert blijven

2021 is het ‘jaar van de vrijwillige inzet’. Het thema is ‘Mensen maken Nederland.’ Eén op de drie Culemborgers zet zich vrijwillig in. Vrijwilligerswerk maakt het verschil; Culemborg wordt daar mooier van. Vrijwilligerswerk doen is een verrijking voor je leven. Elke maand vertelt een vrijwilliger over zijn/haar ervaringen met vrijwilligerswerk.

De contacten met instanties, waar wij als burger mee te maken kunnen krijgen, verlopen steeds vaker digitaal. Veel mensen hebben moeite met deze online contacten. De regelgeving is vaak ingewikkeld. Soms hebben mensen geen computer. Vaak begrijpen ze niet goed wat er staat in brieven die ze ontvangen of ze hebben moeite met het invullen van formulieren. Vrijwilligers van de formulierenbrigade helpen deze mensen. Sijgje Berghoef is één van deze vrijwilligers.

Tekst: Frans Huber; Foto: Karin van de Kar

Kiezen voor de formulierenbrigade

Eind 2016 ging Sijgje met pensioen, ze kwam uit het onderwijs. Ze kreeg veel vrije tijd waar ze wat mee wilde: “Ik had zin om aan iets heel nieuws te beginnen, iets dat me uit zou dagen. Daarom koos ik voor werk bij de formulierenbrigade. Ik heb ooit 2,5 jaar bij de SVB, de Sociale Verzekeringsbank, gewerkt, daar heb ik wetten leren lezen. Dat maakte dit werk gemakkelijker. Maar ik moest in het begin erg wennen aan vrijwilligerswerk. Ik miste de professionele ondersteuning die ik gewend was”.

De formulierenbrigade was toen ondergebracht bij de Afdeling Schuldhulpverlening van de gemeente. “Dat was fijn, daar werkten professionals die goed op de hoogte waren van de sociaal maatschappelijke regelgeving. Als wij ergens niet uit kwamen konden we altijd bij hen aankloppen, we zaten dichtbij de bron. Bovendien kregen we bijscholing en waren er casusbesprekingen”.

In 2019 werd het project ondergebracht bij ElkWelzijn. “Dat was opnieuw wennen omdat we nu zelf moesten zorgen dat onze kennis actueel bleef. We  doen dat nu vooral via de nieuwsbrieven van de instanties die voor ons belangrijk zijn, we halen daar uit wat we nodig hebben. Het ophalen van deze kennis wordt door één van de vrijwilligers gecoördineerd. In ons maandelijks overleg bij ElkWelzijn, is het een vast agendapunt”.

“We zijn momenteel met zeven vrijwilligers, eigenlijk te weinig, we kunnen extra mensen goed gebruiken. In normale tijden draaien we met elkaar spreekuren, vier in de week. Mensen kunnen daar zonder afspraak binnenlopen. Momenteel, gedurende de pandemie, is de werkwijze anders: mensen moeten bellen of mailen. We helpen op afstand. Een enkele keer, bij een erg urgente vraag, wordt er een persoonlijke afspraak gemaakt”.

Schitterend werk om te doen

Sijgje vertelt enthousiast: “Ik vind dit werk schitterend om te doen: je krijgt met van alles te maken, mensen komen met allerlei vragen, je ziet veel verschillende kanten van de samenleving. Meestal zijn het vragen over regelingen waar de mensen recht op hebben, wat wel en wat niet mag.”

“Het gaat bijvoorbeeld over vragen als:

  • wanneer kom ik in aanmerking voor hulp van de voedselbank of de voedselgroep?
  • Als ik een bijstandsuitkering heb, hoeveel spaargeld mag ik dan hebben? Of mag ik een auto hebben?
  • Als er beslag gelegd wordt op mijn inkomen, waar heb ik dan nog wél recht op?
  • Wat is een DigiD en hoe kom ik daar aan?
  • Hoe weet ik of ik recht heb op kwijtschelding of op vrijstelling?
  • Hoe zorg ik voor een betalingsregeling?”

Doorlopend alert

“Het werk vraagt doorlopend alertheid” zegt Sijgje: “regelingen veranderen en worden soms ook door instanties verschillend gehanteerd. Je moet er je tanden in zetten, zorgen dat je kennis actueel blijft. Het is puzzelen, je af blijven vragen: wie zegt dat? Hoe zit dat? Als ik ergens niet uitkom bel ik met de betreffende instantie. Gelukkig merk ik dat ze klantvriendelijker worden, inhoudelijk ingaan op individuele vragen zonder je naar de website te verwijzen”.

“Zo lukt het me om de meeste vragen goed op te lossen. Eventueel kunnen we altijd contact opnemen met een beroepskracht van Schuldhulpverlening of doorverwijzen, bijvoorbeeld naar het Juridisch Loket”.

“We richten ons op het financiële aspect van de vragen. Maar soms komt er iets anders achter weg, bijvoorbeeld sociaal emotionele problematiek. Met instemming van de mensen verwijzen we dan naar bijvoorbeeld het Sociaal Wijkteam. We bellen dan zelf naar dat team, soms benadrukken we de urgentie”.

Voor de mensen

“We zijn er echt voor de mensen en dat merken ze. In het algemeen zijn ze heel blij en dankbaar voor wat we doen. Een enkele keer is dat anders: soms wil een bezoeker dat we iets regelen waarvan wij weten dat dit niet kan. Dat kan tot boosheid leiden. Maar het blijft tot nu toe altijd bij verbale agressie, gelukkig!”.

“Ja, dit werk vind ik heel leuk”, besluit Sijgje. “En ik leer er veel van, ben bijvoorbeeld veel vrijer geworden naar instanties toe. In het begin zag ik er tegenop wanneer ik contact moest opnemen. Nu niet meer. Het gaat me gemakkelijk af, ik weet hoe ik vragen moet stellen en waar ik op moet letten. Ook in mijn privé leven heb ik daar profijt van”.

Vrijwilligers gezocht

De coördinatie van de formulierenbrigade wordt uitgevoerd door Karin Burgers van ElkWelzijn. Eerder vertelde zij al wat ze tegen komt in haar werk als wijkcoach als het gaat om rondkomen en over haar werk voor de formulierenbrigade, lees haar verhaal hier. Heb je interesse om net als Sijgje vrijwilligerswerk te doen bij de formulierenbrigade? Lees dan de vrijwilligersvacature of neem contact op met Karin. 

.

Deel dit bericht

Share on whatsapp
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Bekijk onze andere berichten

3 Winnaars Jubeltoer ElkWelzijn

Nel van Rijn, Arno Elshout en Eären Kuiper zijn de gelukkige winnaars van de Jubeltoer! Deze puzzeltocht werd georganiseerd om het 15-jarig bestaan van Elkwelzijn